NAIVEDYAM: Zal God onze offerandes tot Zich nemen? Hier staat een goede uitleg over het offeren aan God. Zal God komen en de offerandes opeten?

Een gesprek tussen een Guru en een shishya (student)

De ongelovige shishya vroeg aan zijn Guru: “Accepteert God onze naivedhyam (offerandes)? Als God zijn prasadham opeet, hoe komt het dat wij ze dan vervolgens aan anderen kunnen uitdelen? Consumeert God werkelijk de ‘prasadham’, Guruji?” De Guru zei niets: in plaats daarvan vroeg hij de student zich op de les voor te bereiden. Die dag leerde de Guru zijn klas over de Geschriften ‘De Upanishads’. Hij leerde hen de mantra’ : ‘poornamadham, poornamidham, poornasya poornaadaaya….’ en legde hen uit dat alles ontstaat vanuit Poorna of de totaliteit (Ishavasya upanishad) Later werd iedereen gevraagd de mantra uit het hoofd te leren. Dus begonnen de jongens te oefenen. Na een tijdje kwam de Guru terug en vroeg die student, die zijn twijfels over Naivedyam had, om de mantra uit het hoofd op te zeggen. Dit deed hij. Nu vroeg hij de student, die geen geloof in God had: “Als je ieder woord in je gedachten hebt opgenomen, hoe komt het dan dat er nog woorden in het boek staan?” Hij zei: De woorden in ons denken zijn SOOKSHMA STHITI of de onzichtbare vorm. De woorden in het boek staan in de STOOLASTHITI of zichtbare vorm. God is ook in de SOOKSMA STHITI of onzichtbare vorm. Het offer aan Hem gebeurt in de STOOLASTHITI of zichtbare vorm. Dus neemt God het voedsel in de SOOKSHMA STITHI (onzichtbare vorm) aan. Dit betekent overigens niet dat het voedsel minder van kwaliteit wordt. Terwijl God dit in de SOOKSHMA STHITI aanneemt, nemen wij het als PRASADAM, in de zichtbare vorm, aan. Toen de discipel dit hoorde, gaf hij zichzelf aan zijn Guru over.

Wanneer devotees van Bhakti Marga de Prasadam (geofferd voedsel) of voedsel aannemen, wordt het volgende gebed uitgesproken:

Maha-prasade govinde
Nama Brahmani Vaisnave
Svalpa Punya Vatam Rajan
Visvaso naiva jayate

Brahmārpañam Brahma Havir
Brahmāgnau Brahmañāhutaṃ
Brahmaiva Tena Gantavyam
Brahmakarmā Samādhinah
AhamVaishvānaro Bhutvā
Prāñinām Ḍehamāshritaha
Prāñāpāna Samāyuktah
Pachāmyannam Chaturvidham

Voor hen die weinig devote handelingen uitvoeren
zal het geloof in Govindam, in Maha-Prasad
in de heilige Naam en in de Vaishnava’s nooit ontstaan.

God is het offeren. Dat wat geofferd wordt is God.
Het wordt door God geofferd in het vuur van God.
God is dat wat verkregen wordt door degene die de handeling uitvoert, die God toebehoort.

Eenvoudig gezegd betekent het: Alles komt van Krishna, alles is van Krishna en alles keert weer naar Krishna terug.