Vlak voor het vertrek van Paramahamsa Vishwananda uit Vrindavan werden twee rishi’s door Hem tot hun verrassing geïnitieerd: Rishi Jaṭilānanda en Rishika Abirami.
Een fragment uit de persoonlijke reactie van Rishika Abirami op Facebook:
‘Ik wil beginnen met de belangrijkste bewustwording die met deze inwijding gepaard ging. Het is duidelijk dat een inwijding altijd een verandering in het leven inhoudt, inclusief de dagelijkse routine en in mijn geval ook de verantwoordelijkheid. En zo’n verandering doet je nadenken over de kwaliteit van het leven dat eraan vooraf ging en dat wat erop gaat volgen.
Wat ik concludeer is dat het spirituele leven dat we leiden veel beter, vreugdevoller en voller is, dan het gewone, materiële bestaan.
En als ik dit zeg, bedoel ik niet dat moeilijkheden, obstakels en problemen in dit spirituele leven, zowel innerlijk als uiterlijk, afwezig zijn. Integendeel, er zijn soms meer moeilijkheden, uitdagingen op het spirituele pad. De ervaring die we opdoen door ons te concentreren op God, de mogelijkheid om een relatie met Hem te hebben en Hem elke dag te dienen – deze ervaring is onvergelijkbaar.
En die ervaringen kennen hun stadia, je ontwikkelt je erin: eerst heb je deze aspiratie, de wens om deze ervaring op te doen, dan begin je deze te hebben en dan heb je er zoveel ervaren en ervan ‘geproefd’, dat je geen ander ‘voedsel’ meer kunt eten.
Ik wist niet dat Guruji me die dag zou inwijden. Het merkwaardige is dat Hij eigenlijk een heleboel tekenen gaf – sommige mensen hadden bijvoorbeeld dromen over het feit dat ik werd ingewijd.’
De inwijding zelf kwam als een verrassing, maar voelde ook ‘vanzelfsprekend’, schrijft ze ook. Op Facebook vind je het volledige verslag.
Wat is een rishi of ṛṣi in het Sanskriet?
Ṛṣi betekent ‘ziener’. In de oudheid werden in India de ṛṣi’s als Wijzen beschouwd, die kennis bewaarden en overbrachten om het voortbestaan van de oude spirituele leringen te verzekeren. Binnen Bhakti Marga krijgen zij de taak om de leringen van Paramahamsa Vishwananda in Zijn Naam te verspreiden. Een ṛṣi worden is geen keuze en gebeurt niet op initiatief van de sannyāsa zelf. Alleen Guruji kan de sannyāsa voor de ṛṣi-initiatie selecteren. Zij houden zich aan dezelfde geloften als de sannyāsi’s, maar gaan echter in het rood gekleed.
Een ṛṣi heeft de zegen van onderricht. Dit betekent dat op het moment dat de Ṛṣi officieel over de leringen van de guru en Bhakti Marga verkondigt of spreekt, zijn woorden de innerlijke betekenis van die boodschap dragen en de Zegen van de guru. Zijn woorden moeten als de directe leringen van Paramahamsa Vishwananda worden opgevat. Dit betekent niet dat anderen niet kunnen spreken over de leringen van de guru, of ze soms op dezelfde manier kunnen overdragen. Voor de ṛṣi geldt dat – dankzij de zegen, die zij hebben ontvangen – dit telkens automatisch gebeurt. Een ṛṣi kan ook worden gezien als een Svāmī in opleiding.
Jai Gurudev!